förbättra kollektivtrafiken!

Att välja kollektivtrafiken framför bilen är både billigare och miljövänligare men ändå väljer 6 av 10 stockholmare bilen före kollektivtrafiken. Men det finns saker att förbättra inom den kollektiva trafiken som skulle göra att fler skulle åka tunnelbana, buss, tvärbana och pendeltåg. SLs priser är visserligen billigare än bil men den är fortfarande för hög och nyligen höjde alliansen SL priserna ännu högre. Skulle kostnaden för att åka kollektivt sänka skulle givetvis fler välja den och på så sätt skulle mindre koldioxid och andra växthusgaser släppas ut.


I samband med kollektivtrafiken sker en del kriminalitet, vi menar då en tonåring ska hem från busstationen i hans område eller rent utav en misshandel på tunnelbanan. Att åka hem sent på kvällen med kollektivtrafiken förknippas ofta med en slags rädsla för att någonting kan hända. En satsning på fler vakter som patrullerar på tunnelbana och andra kollektiva färdmedel eller att anställa fler på lugna gatan skulle medföra trygghet till resenärerna och på så sätt skulle förmodligen fler åka kollektivt. På olika buss- och tunnelbanestationer är det även ofta mörkt på kvällen och med mer belysning skulle tryggheten öka ytterligare. Att göra denna satsning är både värd ur flera syften, kollektivtrafiken är miljövänligare, färre brott skulle begås om det fanns fler väktare och mer belysning och tryggheten skulle öka hos resenärerna.


En annan satsning som kan göras på kollektivtrafiken är att bygga ut den ännu mer. Detta gör den mer tillgänglig för resenären som innan hade det långt ifrån en hållplats exempelvis. På detta sätt gynnas miljön i och med att fler förmodligen kommer att åka kollektivt. Även ännu fler arbetstillfällen kommer att skapas, byggarbeten då trafikvägarna byggs ut samt att fler chaufförer kommer att behövas. Det har länge diskuterats om att unga har svårt att få jobb, men att bygga ut kollektivtrafiken samt stärka dess säkerhet skulle medföra många arbetstillfällen.


Det vore naivt att säga att klimatet skulle räddas genom att förbättra kollektivtrafiken men det är ett steg på vägen och en bra kollektivtrafik går hand i hand med att kämpa för miljön. I innerstaden syns bussar överallt och under marken gömmer sig tunnelbanorna med täta mellanrum mellan hållplatserna. Men i innerstaden syns även många bilar åkandes eller parkerade längs vägarna. Är bilen ett måste i innerstaden? Räcker inte kollektivtrafiken till där? Vi tror att en bilfridag i månaden eller i kvartalet i innerstaden vore någonting positivt och fullt möjligt! Årligen sätts ett flertal nya miljölagar men det känns inte som att foten har satts ner riktigt, utan mer som att stora politiker blundar för detta problem. Vi tror på miljölagar i kombination med aktion i form av satsningar på rätt bränsle, bättre kollektivtrafik och som sagt bilfridagar i innerstaden.


/Tilda och Amanda
Källor:
http://www.rfss.se/Documents/RFSS/Documents/Verksamhet/InfraKom/Framtidens%20kollektivtrafik/Den%20goda%20staden%20-%20Kollektivtrafik%20som%20norm.pdf


Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Jag måste säga att jag verkligen diggar din blogg. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med att prenumerera på den här bloggen?

2011-07-20 @ 09:13:36
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0